woensdag 7 oktober 2015

Crash dieet: Not Done


Ok voordat ik boze berichtjes en gezichten krijg wil ik even zeggen dat dit mijn mening is, gebaseerd op feiten en natuurlijk mijn eigen visie als voedingscoach. Voel jezelf niet aangevallen, ieder moet verder zelf weten wat die wil....

Er zijn veel mensen die willen afvallen En dat gaat niet altijd zo gemakkelijk, vooral tegenwoordig: weinig tijd, veel werken, kids, zoveel lekkers wat zoveel goedkoper is en wij mensen zijn ook nog eens erg ongeduldig. 
En dan komt het: die mooie advertenties van: "Val nu 5kilo af in 1 week tijd"
Maar is het gezond? Niet bepaald, als je gezond wilt afvallen dan verlies je +/- 0,5kg per week.
Best een verschilletje.
En ik snap best dat vooral zo'n shake dieet snel gaat. Je krijgt niet genoeg voedingsstoffen binnen je leeft alleen op shakes. Tuurlijk val je dan in een korte tijd veel af.
Maar mijn vraag is: "Wat na dat dieet? Hoe behoud jij je gewicht dan?"
Antwoord is simpel: NIET!!!!
Het klinkt lekker makkelijk zo'n dieet, geef ik eerlijk toe. En hoewel het ieder voor zich is wat en hoe die afvalt, kan ik me best wel kwaad maken dat mensen echt denken dat zo'n dieet goed voor je is en ook nog eens werkt.

We gaan even terug de oertijd in.... Mensen hadden soms voor dagen geen eten meer. Dus de mens overleefde op de reserves die je lichaam heeft opgebouwd. Bij het niet ontvangen van de nodige energie gaat je lichaam dus sparen voor later. Je stofwisseling draait op lage toeren zodat het niet onnodig veel energie gaat verbruiken. Zodra je dus weer gaat eten dan vult je lichaam als eerste je reserves aan. Dus je komt weer aan, en maakt meer vet aan om je reserve opslag aan te vullen.

Crash diĆ«ten zijn vaak ook gebaseerd op  zo min mogelijk koolhydraten. Koolhydraten zijn slecht word er gezegd. Natuurlijk een te veel aan koolhydraten is niet goed voor je, als je niet voldoende verbrand zet het weer om in suikers en tsja daar kom je weer van aan. Maar je lichaam heeft wel koolhydraten nodig. Zie het als een auto die benzine nodig heeft, dat zijn koolhydraten voor onze lichaam. Bij een te kort aan inname van koolhydraten gaat je lichaam andere dingen gebruiken om energie uit te halen, zo kunnen ze je spieren gaan afbreken. En geloof me dit wil je toch niet?

De meeste mensen die een crashdieet hebben gehad zeggen allemaal:" Zodra ik normaal begon te eten kwam ik weer aan..."
Is best frustrerend als je eerst 10kilo kwijt bent en als je normaal (en gezond) gaat eten ineens 15kilo aan bent gekomen. Dit komt dus omdat je lichaam op overlevings stand staat. En dit noemen ze ook wel jojo-en. 
De moed zakt niet alleen in je schoenen om nog af te vallen, het zorgt ook voor vele medische klachten.
Zoals darmproblemen, hartklachten, nierproblemen en het minder goed functioneren van je organen.

Klinkt zo'n crash dieet je nog steeds goed in de oren?

Kijk het is ieder voor zich als mensen zo graag willen gaan Sonja Bakkeren, een soepdieet of shake dieet gaan volgen. Maar let wel op de gevaren die er ook aan vast zitten.
Mijn advies: Eet gezond en beweeg voldoende. Het duurt misschien iets langer voordat je de nodige kilo's kwijt bent maar het zal je lichaam zoveel beter doen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten